ای کاش فدک این همه اسرار نداشت
ای کاش مدینه در و دیوار نداشت
فریاد دل محسن زهرا این بود
ای کاش در سوخته مسمار نداشت
ای کاش قلبم به قبرش راه داشت
ای کاش زهرا هم زیارتگاه داشت
افزايش مشاركت و اعتماد مردم بدون باج دادن به فتنهگران/ خط پايان ترديد آفرينيهاي هاشمي كجاست؟
انشاء الله نتیجه انتخابات همانی که مردم میخواهند و رأیی که مردم به صندوق می اندازند باشد و اگر همان باشد، انشاء الله مجلس خوبی خواهیم داشت. این بخشی از سخنان هاشمی رفسنجانی پس از شرکت در نهمین دوره انتخابات مجلس است که طی آن تلویحا تردید در نتیجه انتخابات را مطرح ساخت.
به گزارش رجانیوز، در حالی که قریب به سه سال از انتخابات دهم ریاست جمهوری می گذرد و آثار تردید افکنی های سران فتنه، رسانه های بیگانه و برخی رجال سیاسی نسبت به نتیجه انتخابات، براي كشور هزينهزايي كرد، هاشمی رفسنجانی بار دیگر ترجیح داد ضمن اظهارات کلی و دوپهلو، در مورد سلامت انتخابات اظهار تردید کند و عملا نشان دهد كه نه تنها از حوادث سه سال اخیر عبرت نگرفته، بلکه همچنان اصرار دارد تا با تاکتیک ثابتش در اظهار مواضع دوپهلو و مبهم، خود را از انزوای سیاسی اخیر نجات دهد.
با این حال، مرور گذرا بر مواضع و اظهارات هاشمی رفسنجانی در طی سالهای گذشته نشان می دهد که وی با اظهارات غیر شفاف و بعضا متناقض، تلاش ميكند كه صحنههای سیاسی مختلف کشور را مدیریت کند؛ بهعنوان مثال در رابطه با موضوع سلامت انتخابات، پیش از این وی در 26 تیرماه 88 و در آخرین نماز جمعه خود در دانشگاه تهران، ضمن انتقاد از ایجاد فضای تردید در جامعه، خواستار بهبود اوضاع شده بود. هاشمی در آن روز در بخشی از اظهارات دشمن پسندانه اش گفته بود:
آنچه من ميفهمم و راهحل از آن بيرون ميآورم، اين است كه اواخر دوران تبليغات دچار ترديد شديم، يعني افرادي پيدا شدند كه ترديد كردند و باعث شد بذر ترديد در ذهن مردم پيش بیايد و ما ترديد را بدترين مصيبت ميدانيم. تردید مثل خوره به جان ما افتاد و برای رفع تردید باید کاری کنیم
اما حقیقت آن بود که هاشمي خود جزو اصلیترين افرادي بود كه بذر ترديد را پاشيده بود، بهطوری که جدای از سابقه تاریخی تردید افکنی وی در مورد سلامت انتخابات قبل از انتخابات دوم خرداد 76 در نماز جمعه تهران که به نوعی توجه افکار عمومی را به سمت رقیب اصلی ناطق نوری سوق داد، ماه ها قبل از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز هاشمی ترجیح داد با توسل به همین حربه، توجه افکار عمومی را به سمت نامزدی غیر از محمود احمدی نژاد جلب کند؛ وي در 12 آذر ماه سال 87 در همایش پرحاشیه 30 سال قانونگذاری در مجلس اعلام داشت:
اگر مردم احساس كنند رأيشان در سرنوشتشان بياثر است و متولياني پيدا شوند كه رأي آنها را هر جوري كه ميخواهند بخوانند، آنگاه دلسرد ميشود
اما این تنها آغازی بر روند تردید افکنی های هاشمی برای انتخابات دهم ریاست جمهوری بود، چرا که وی چند ماه بعد در 7 فروردین 88 بار دیگر در نمازجمعه تهران حاضر شد و با تکرار صحبت های قبلی خود گفت:
«مردم بايد اطمينان داشته باشند كه همان رأيي كه ميدهند اثر خود را ميگذارد. برگزاري انتخابات سالم خواسته همه مردم ايران است و رهبر معظم انقلاب نيز بر آن تاكيد بسيار دارند.»
هاشمی در 4 اردیبهشت 88 هم برای چندمین بار قبل از انتخابات حساس ریاست جمهوری دهم، باز هم مصمم بود مضمون اصلی سخنان قبلی خود را در نمازجمعه تهران تکرار کند. وي گفت:
«مسئولان بايد سلامت انتخابات را براي جامعه تضمين كنند تا مردم با خيال راحت پاي صندوقهاي راي حضور داشته باشند و اين اطمينان دادن يك ضرورت است.»
اما برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری و فاصله زياد آراي رییس جمهور منتخب ملت با کاندیدای مورد حمایت هاشمی رفسنجانی موجب نشد تا وی بعد از انتخابات، مشی خود را تغییر دهد، بلکه با ادامه همان روند و تاکید بر مواضع غیر شفاف، تاکتیک همیشگی خود را ادامه داد، بهگونهای که با اظهارات دو پهلو در نماز جمعه تیرماه 88، در 14 آذرماه همان سال در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد سخنان قبلی خود را تکرار کرد:
«من در آن نمازجمعه نگفتم كه انتخابات درست است يا باطل؛ فقط گفتم ترديد در جامعه حاكم است؛ اما برخي آمدند و به من گفتند چرا گفتي ترديد؟ در صورتي كه آن روز ميليونها! نفر در خيابانها ريخته بودند و قاطعانه ميگفتند كه در انتخابات تقلب شده است و انتخابات باطل است. اما من قاطعانه نگفتم كه تقلب شده است ولي گفتم ترديد دارم و چطور ميشود ميليونها نفر به خيابانها بريزند و ترديد نكرد!»
هاشمی حتی پس از پایان فتنه 88 و اتمام حجت ملت در 9 دی با خواص مردود، بازهم مشی غلط خود را تغییر نداد و در ۲۶ مهرماه 90 در دیدار اعضای هیئت مدیره مجمع استانداران جمهوری اسلامی گفت:
«میتوانیم ظرف دو سال و با برگزاری انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها به صورت آزاد و شفاف و همراه با نظارت و اجرای صحیح، مردم را همانند ابتدای انقلاب پشتیبان و همراه نظام و آرمانهای آن نگهداریم. مردم میخواهند رأیشان تأثیرگذار باشد و تزئینی نباشد و میتوان با فراهم آوردن زمینه یک انتخابات شفاف و سالم، با حضور ناظران و مجریان صالح، اراده مردم را از طریق انتخاب نمایندگان مستقل و قوی توسط خودشان تحقق بخشید.»
او چند روز بعد در ۲ آبان ماه 90، سخنان خود را درباره انتخابات مجلس نهم صریح تر کرد و در دیدار جمعی از روزنامهنگاران گفت: راه درست این است که مردم احساس کنند مسئولان به رأی و حق سیاسی آنان احترام میگذارند.
ترديد آفريني و مخدوش نشان دادن مكانيسم و سلامت انتخابات، در حالي بود كه رهبر معظم انقلاب در 9 اردیبهشت سال 88 با انتقاد از اینگونه اظهارات غیرواقع بینانه اعلام کرده بودند:
«از دشمن انتظارى هم جز دشمنى نيست؛ چه انتظارى هست؟ توقع از دوستان است. توقع از كسانى است كه جزو اين ملتند؛ واقعيات را دارند مى بينند؛ مى بينند كه اين انتخابات چگونه سالم و متقن انجام ميگيرد، در عين حال، همان حرفى را كه دشمن ميزند، اينها هم ميزنند! من انتظارم اين است كسانى كه با ملت ايرانند، جزو ملت ايرانند، توقع دارند ملت ايران به آنها توجه كنند، اينها ديگر عليه ملت ايران حرف نزنند و انتخابات ملت ايران را زير سؤال نبرند. مرتب تكرار نكنند كه آقا اين انتخابات سالم نيست؛ انتخابات، انتخابات نيست. چرا دروغ ميگويند؟ چرا بى انصافى ميكنند؟»
به هر حال، به نظر می رسد در شرايطي كه نظام به فتنهگران باج نداد و به هيچيك از راهحلهاي غيرقانوني نظير آنچه كه هاشمي در آخرين نماز جمعهاش مطرح كرد، نيز توجه نكرد، ميزان مشاركت در انتخابات مجلس نهم نسبت به مجلس هشتم، 10 درصد افزايش يافت تا مشخص شود، شعور سياسي و راهحلهاي ملي مردمي كه 9 دي 88 به خيابانها آمدند، بسيار فراتر از راهحلهاي مبتني بر امتيازگيري و امتيازدهي فراقانوني است.
با اين حال، گذشت زمان نيز نشان داد كه هاشمی و یارانش از اساس دچار اشتباه در محاسبه بودند چرا که در اولین انتخابات بعد از سال 88، نه تنها میزان مشارکت عمومی در انتخابات در مقایسه با مجلس هشتم افزایش یافت بلکه حضور نداشتن جريان فتنه در انتخابات مجلس نهم -که بخشي از آنها در انتخابات مجلس هشتم حضور داشتند- نیز نتوانست در این بین خللی ایجاد کند، چرا که مسبب اصلی بحران، جریان افراطی و ساختارشکنی بود که در فضای بعد از انتخابات، با فرار به جلو سعی کرد نظام را مسبب بحران و خود را ناجی ملت قلمداد کند.
به هر حال، آقاي هاشمي ميتواند از جامعه بازخورد بگيرد كه با اين رويكردها در طي چند سال گذشته بهويژه از سال 88 به بعد چه وضعيتي از نظر انزوا يا محبوبيت سياسي در جامعه پيدا كرده است.
فتنه عمیق 88 فتنه ای بود که در 32 سال انقلاب نمی توان شبیه آن را دید؛ توطئه ای عظیم که در آن چند رییس مجلس و رییس جمهور و وزیر و وکیل و نخست وزیر و شخصیت های سیاسی باتجربه 30 ساله حضور داشت و با حمایت های مالی و طراحی های دشمنان خارجی بر اساس دستور العمل های جین شارپ صورت گرفت و نتیجه آن را قطعی می دانستند. ولی با عنایت و امدادهای الهی شکست سختی را تحمل کردند و رسوا شدند. دشمن که قبل از ایران، در چند کشور آسیای میانه، قطعی بودن مدل جین شارپ را تجربه کرده بود پس از این شکست تلخ در کابوسی وحشتناک فرو رفت و هنوز درحال واکاوی علل این شکست بزرگ به سر می برد. امام خامنه ای در نماز جمعه تاریخی خرداد 88 به این نکته مهم اشاره کردند و فرمودند" خیال کردند ایران هم گرجستان است (!) یک سرمایهدار صهیونیست آمریکائی چند سال قبل از این، طبق ادعای خودش که در رسانهها و در بعضی از مطبوعات نقل شد، گفت من ده میلیون دلار خرج کردم، در گرجستان انقلاب مخملی راه انداختم؛ حکومتی را بردم، حکومتی را آوردم. احمق ها خیال کردند جمهوری اسلامی، ایران و این ملت عظیم هم مثل آنجاست. ایران را با کجا مقایسه می کنید؟! مشکل دشمنان ما این است که هنوز هم ملت ایران را نشناختند." براستی چرا مدل شارپ در اوکراین، گرجستان، تاجیکستان و حتی اتحاد جماهیر شوروی سابق جواب داد ولی در ایران به گل نشست؟ راز این تفاوت در دینی بودن این نظام و ایمان مردم نهفته است. نکته دقیقی که مقام معظم رهبری اخیرا در جمع اعضای ستاد 9 دی به آن تصریح فرمود"در این روز، مردم براساس وظیفه دینی خود به میدان آمدند تا نشان دهند بر خلاف تبلیغات فتنهگران، مردم ایران ضمن پایبندی به نظام جمهوری اسلامی از عزم و اراده دینی استوار برخوردارند.آن معجزهگری كه همه مردم را بسیج كرده، به صحنه میآورد و با وجود همه سختیها آنان را در صحنه نگه میدارد، ایمان قلبی و دینی است.( 21 آذر 90)
اين مجمع بي شك همانند اصحاب سقيفه است كه براي براندازي ابايي از به ميدان آمدن ندارد.براندازاني كه تا به امروز در سايه بودند و همواره پشت صحنه ،براندازاني كه به همراه 2 ضلع ديگر مثلث فتنه مشاركت و مجاهدين انقلاب تا پاي سرنگوني نظام اسلامي ايستادند
اين روزها كه اعضاي مجمع روحانيون فعاليت هاي پنهان و پيداي خود را شدت بخشيده اند گويا تاريخ دوباره رنگ گرفته است.
تاريخي كه براي مسلمين بويژه شيعيان پر است از عبرت و شايد به تناوب در هر دوره اي با اشخاص و نام هاي ديگري ظهور و بروز پيدا مي كند.
اگر درگذشته و صدر اسلام صحيفه ملعونه اي وجود داشت تا برخي ولايت را از علي بستانند و حتي كمر به قتل پيامبر(ص) ببندند اگر آن ايام كه همان اصحاب صحيفه ملعونه چهره ديگر يافته و در هيبت اصحاب سقيفه حضور يافتند،امروز نيز اين گونه است.
براي ما سالهاست كه مجمع روحانيون مبارز همچنين نقشي را ايفاء مي كنند تو گويي كه اينان نيز صحيفه اي داشته اند براي خروج.براي براندازي و كودتا.
درسي که از تذكر امام خامنه اي بايد گرفت
يکي از چيزهايي که اين روزها در جمع برخي خواص باب شده و متاسفانه به تدريج به صورت عرف در آمده، نقل خبر خصوصي از شخص مقام معظم رهبري است. «شنيده شده است»، «جمعي که نامشان را از من نپرسيد»، «فلان شخص از دفتر رهبري نقل ميکرد» و...، عبارتهايي است که در اين جمعها رد و بدل ميشود. بنده در جلسهاي وقتي از معظم له نقل قول شد تقاضاي سند معتبر کردم؛ اما ناقل با ناراحتي گلايه کرد که از من هم سند ميخواهيد، من خودم سند هستم! گفتم: معذرت ميخواهم، از بس اخبار غيرمعتبر شنيدهام احتياط ميکنم ثانيا آنچه شما نقل ميکنيد با مواضع آشکار و رسمي حضرت آقا نميسازد و طبق تأکيد شخص ولي فقيه، همه موظفيم مواضع معظمله را از زبان رسمي ايشان بگيريم؛ زيرا حضرت آيتا... خامنهاي در ديدار با دانشجويان در پاسخ به سؤالي در زمينه مواضع رسمي و غيررسمي رهبري تأكيد كردند:«مبادا كسي تصور كند كه رهبري برخلاف آنچه بهعنوان نظر رسمي مطرح ميكند، مواضع ديگري دارد كه به برخي خواص ميگويد؛ چرا كه اين تصور مطلقاً درست نيست و اگر كسي چنين نسبتي بدهد، گناه كبيره كرده است. نظرها و مواضع اينجانب صريحاً اعلام ميشود چرا كه نه جايز و نه شايسته است كه رهبري مواض ع ديگري جز اين مواضع علني و صريح داشته باشد.»(در ديدار صميمانه و پرشور هزاران نفر از دانشجويان دانشگاهها،31/5/89) اعضاي جلسه پس از ارائه اين سند، منطق اين جانب را ترجيح دادند و او نتوانست حرف خود را به کرسي بنشاند.